Poniżej znajduje się instrukcja i zalecenia dla wykładowców, którzy chcieliby w ramach swoich zajęć wprowadzić proponowane przez nas rozwiązania nuczania o wielokulturowosci w medycynie, którego jednym z zagadnień jest pacjent transpłciowy
Zajęcia skierowane do studentów kierunków medycznych, które zaproponowaliśmy w ramach projektu, można podzielić na kilka etapów. Niewątpliwie najbardziej istotnym jest czas przygotowania do nich instruktora. Z uwagi na fakt, że tematyka dotyczy jednego z najbardziej powszechnie występujących „zjawisk” jakimi są nasze emocje, może to być mylnie odczytane jako coś prostego. Okazauje się, że niewielki odsetek osób potrafi prawidłowo odczytać swoje emocje i dopasować do nich odpowiednie odczucia.
Aby zacząć przygotowania do pracy ze studentami, należy gruntownie z jednej strony zapoznać się z literaturą dotyczącą tego, czym są emocje i jaki wyraz w naszym zachowaniu ukazują. Po drugie, i to jest najtrudniejsza kwestia, należy na spokojnie przypomnieć sobie, jak w jakiej emocji się czuję i czy prawidłowo ją nazywam.
Dla przykładu – Nie mogę powiedzieć że jestem zdenerwowany – nie ma takiej emocji jak zdenerwowanie, mogę czuć złość, gniew czy strach. Dopiero gdy prawidłowo je nazwiemy, zmienia się cały kontekst rozumienia wydarzeń dookoła nas i nas dotyczących.
Powyższe kwestie są najważniejsze do rozpoczęcia przygotowania do pracy z zaproponowanym skryptem.
Dlaczego zdecydowaliśmy się na wprowadzenie zadania dla studentów w postacji stworzenia gry problemowej?
Gra problemowa stawia przed uczestnikiem warsztatów zadanie wielowymiarowe. Aby móc stworzyć sytuację symulacji w postaci gry, uczestnik kzajęć po pierwsze musi dobrze przepracować teoretyczną cześć związaną z emocjami a następnie przełożyć tą wiedzę na kreatywne rozwiązanie postawionego przed nim zadania.
Autorem instruktażu jest dr Andrzej Guzowski, który prowadzi przedmiot Wielokulturowość w medycynie w Katedrze Zintegorowanej Opieki Medycznej Uniwerystetu Medycznego w Białymstoku
Poniżej znajduje się link do publikacji w wersji elektronicznej